آب تعیین کننده قیمت ملک در روستاهای فیروزکوه

23 اردیبهشت 1401
۰ دیدگاه
آب فیروزکوه

برای آنکه به ارزش آب در تعیین قیمت ملک پی ببرید کافیست سفری داشته باشید به روستاهای کم آب فیروزکوه .
اصولا تاریخچه پدید آمدن روستاها با قرار گرفتن در مسیرهای پر آب گره خورده است .
بحران آب در ایران از حدود یک دهه قبل شروع شده است و اصلا نیازی نیست که شما کارشناس محیط زیست باشید تا این مسئله را درک کنید با یک مقایسه کوتاه از اوضاع بارش این روزها با ده سال قبل به راحتی متوجه خواهید شد که بارش ها از نصف هم کمتر شده است.
تا همین ده سال قبل امکان نداشت در فصل زمستان به یکی از روستاهای فیروزکوه مثل ارجمند لزور وشتان و اهنز سفر کرده باشید و سطحی بدون برف دیده باشید.

آب قیمت ملک فیروزکوه

کوه های البرز تا مدت ها در فصل بهار پر برف بودند و برف های قله های سرد این رشته کوه ها معمولا در اوایل خرداد شروع به آب شدن میکردند در حالی اکنون تقریبا در اواسط اردیبهشت ماه نشانی از برف در این قله ها دیده نمیشود.
علت را هم که بسیاری به گرمایش زمین نسبت میدهند و برخی هم سوء مدیریت و سد سازی های بی رویه و نابودی جنگل ها را به عنوان عامل مهم معرفی میکنند.در هر صورت تغییرات اقلیمی بواسطه گسترش شهرها و صنعتی شدن بیشتر شهرها در جهان کاملا محسوس شده است
روستاهایی همچون ارجمند سالها قبل در زمستان مملو از برف بوده اند و در بهار رودخانه های آن به شدت پر آب بودند این در حالیست که در سالهای اخیر بواسطه مشکلات اقلیمی که اتفاقا نه به صورت دوره ای بلکه به طور دائمی در هر سال اتفاق می افتد آب این رودخانه ها از نصف هم کمتر شده اند.این پروسه در مدت زمان ده ساله رخ داده است و برای پیش بینی ده سال آینده نیاز به بررسی هم نخواهد داشت.بسیاری از روستاها که امروز دارای آب حداقلی هستند را میشود در ده سال آینده تصور کرد که با چه مشکلات و بحران هایی رو به رو خواهند بود.
روستاهایی که آب را برای زمین های کشاورزی به صورت ساعتی اختصاص میدهند بیشتر در معرض خطر قرار خواهند داشت و هر سال به تعداد این روستاها افزوده میشود.

آب قیمت ملک فیروزکوه

در حال حاضر روستاهای پر آب فیروزکوه ، روستاهای اطراف سمت نمرود هستند که دارای آب دائمی هستند و بعید هست طی حداقل ده یا پانزده سال دیگه دچار مخاطرات کم آبی شوند.
موضوع دیگری که نشان دهنده بحران آب در روستاهای فیروزکوه ست خشک شدن چشمه های بسیاری ست که تا یادمان میاید همیشه پر آب بوده اند و ناگهان در همین دهه اخیر شروع به خشک شدن کرده اند.
در این بین مدیریت منابع آبی هم هم نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بحران آب بر عهده داشت اما با گذشت سالها از بروز کم آبی همچنان کارهای حداقلی مدیریتی هم برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع توسط مدیران  انجام نگرفته است.
به جرات میتوان گفت که ۸۰ درصد آب شرب رودخانه ها در زمین های کشاورزی که با شیوه سنتی آبیاری میشوند هدر میرود.
بسترهای رودخانه ها همچنان به همان شکل ۲۰۰ سال پیش آب را به زمین های کشاورزی هدایت میکنند و خود عامل بزرگی برای هدررفت آب میباشند.
با این تفاسیر پر بی راه نخواهد بود اگر بگوییم آب تعیین کننده قیمت زمین نه تنها در فیروزکوه که در هر نقطه ای از این جهان در سالهای آینده خواهد بود.
شهر ارجمند به واسطه سه رودخانه بزرگ یکی از پر آب ترین شهرهای فیروزکوه میباشد و روستاهایی مثل وزنا زرمان و بهان و نجفدر و اندریه و اهنز و لزور و شادمهند که در مسیر رودخانه های بزرگ قرار دارند مانند روستاهای زرین دشت کمتر با مخاطرات کم آبی مواجه هستند این در حالیست که روستاهایی که در مسیر تنگه واشی قرار دارند به دلیل کم آب بودن رودخانه و تعداد روستاهای زیاد مجبور هستند آب را به صورت سهمیه بندی شده در روزهای خاص هفته بین روستاهای این مسیر تقسیم کنند با این همه مشکل آب در این روستاها فعلا به چشم نمی آید و چندان معضل نمیباشد.
حال که امید چندانی به بهبود و مدیریت مناسب توسط مسئولان حس نمیشود امیدواریم با حس مسئولیت فردی نسبت به سامان دادن به بستر رودخانه ها و استفاده از تکنولوژی های مدرن مانند آبیاری قطره ای هر یک از ما سهمی هر چند کوچک در انتقال این مایه حیات به آیندگان و نسل های بعدی که فرزندانمان هستند ایفا کنیم.

برای مشاهده صفحه اصلی سایت کلیک کنید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

Telegram
WhatsApp
به شبکه های اجتماعی سبز علی بپیوندید :

ارسال دیدگاه