معرفی رودخانه های دماوند و فیروزکوه

29 فروردین 1402
۰ دیدگاه
رودخانه فیروزکوه

دماوند و فیروزکوه از جمله مناطقی ست که بعد از لواسان به مانند اندیشه کرج مورد استقبال تهران نشین هایی قرار گرفت که به دنبال جای نزدیک و خوش آب و هوا در اطراف محل زندگیشان بودند. دو موضوع بعد مسافت کم و آب و هوای خنک و کوهستانی عامل اصلی رشد جمعیت این مناطق در سال های گذشته بوده است اما در این میان آب شاید مهمترین عامل برای تصمیم به زندگی در این مناطق میباشد همانطور که در گذشته روستاهای در امتداد رودخانه ها به عنوان عامل حیاتی برای زندگی  بنا شده اند امروزه نیز وجود آب در هر منطقه ای عامل حیاتی برای رشد و شکوفایی آن منطقه میباشد.

رودخانه های منطقه دماوند و فیروزکوه همه از ارتفاعات سلسه جبال البرز سرچشمه گرفته است و پس از عبور از منطقه میان بند دماوند به دشت های پایین دست وارد میشوند.آب این رودخانه ها در فصل های بهار تا تابستان عملا به مصرف آبیاری اراضی کشاورزی رسیده و مازاد آن که مربوط به فصل زمستان و بهار است به طرف دشت کویر سرازیر میگردد.و در صورت وجود دبی بالا به دریاچه نمک میریزد.

مسلما بستر این رودخانه و مسیل های ورودی به دشت تا حد قابل ملاحظه ای تغذیه سفره های زیرزمینی دشت را نیز عهده دار است.جریان مداوم این رودخانه ها همچنین از طریق ذوب منظم برف و وجود یخچالهای طبیعی تضمین کننده آب این رودخانه ها در فصل گرم میباشد.

 

رودخانه فیروزکوه

 این رودخانه از بهم پیوستن دو رود کوچک گورسفید و واشی که از دامنه های گدوک سرچشمه میگیرند تشکیل شده است.روستاهای جلیزجند و شهرآباد و دهین  در راستای یکی از این دو رودخانه واقع شده اند.

رودخانه نمرود

 این رودخانه از منطقه دریاچه لار سرچشمه گرفته و رود کوچک دیگری به نام نمرود به آن ملحق میشود و به حبله رود میریزد که از شاخه های دیگر حبله رود، مهرآباد و دره رود را میتوان نام برد.

رودخانه دلیچایی

 این رودخانه از شرق دریاچه لار سرچشمه میگیرد و مستقلا تا سیمین دشت پیش میرود و در سیمین دشت به رودخانه حبله رود ملحق میشود.

رودخانه دلیچایی در مسیر خود از روستاهایی مثل هویر مومج و اهر و … عبور میکند.

حبله رود

 مجموعه رودهای کوچک شرق  یا قسمت میانی حوزه دماوند را در بر میگیرد و با عبور از این کوه ها با دبی حدود ۸/۸ مترمکعب در ثانیه وارد دشت گرمسار میشود  .با توجه به حرکت و عبور این رودخانه از دره های تنگ و عمیق و تو در تو و تپه ها و ارتفاعات فرسایش کیفیت آب نسبت به ابتدای رودخانه تغییر نموده و کیفیت نامطلوبی به خود میگیرد.

در مسیر این رودخانه سد نمرود با هدف آبرسانی به شهرستان گرمسار احداث گردیده و باعث کاهش دبی آن در نقاط پایین دست شده است.

جاجرود

 این رودخانه از بهم پیوستن دو شاخه اصلی متشکل از مجموعه رودهای کوچکتر در فشم تشکیل میشود و تا قبل از رسیدن به دشت ورامین ، رودها و مسیلهای کوچک دیگری به آن ملحق میشوند .رودخانه دماوند هم پس از گذشتن از شهر دماوند ، در منطقه یورت شاه به جاجرود میپیوندد.

رودخانه رم رود

 این رودخانه از بهم پیوستن چند رود کوچک از انتهای دشت هومند آبسرد شروع میشود.منشا این رودخانه بر خلاف رودخانه های قبلی از تجمع زه آب های دشت آبسرد است.این رودخانه با گذر از دره های متعدد ، به دشت ایوانکی میریزدو در تابستان به علت گذر از زمین های نمکی ، غلظت نمک آن افزایش میابد.

دریاچه سد لار

 دراچه سد لار در سمت شنمال دشت هومند آبسرد واقع شده است که وسعت آن بیش از ۱۵ هکتار میباشد.و وجود این قبیل دریاچه های یخچالی در مدخل ارتفاعات البرز با آب صاف و شیرین از اهمیت خاصی برخوردار میباشد.

دریاچه سد نمرود

 دریاچه سد نمرود در راستای روستاهایی مثل لزور اهنز شادمهن ارجمند سله بن قرار دارد و مامن مسافران و توریست های بسیاری از شهرهای مختلف میباشد.در ضلع جنوبی این دریاچه پرندگانی از قبیل لک لک و اردک های وحشی زندگی میکنند.

برای مشاهده صفحه اصلی سایت کلیک کنید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

Telegram
WhatsApp
به شبکه های اجتماعی سبز علی بپیوندید :

ارسال دیدگاه