صدور مجوز ساخت برای بافت مسکونی ویژه ارجمند

16 مهر 1400
۰ دیدگاه


مسکونی ویژه شهر ارجمند همانطور که از اسمش پیداست به طور ویژه طراحی شده است و شامل قسمتی از شهر میباشد که با هدف افزایش زمینهای موجود در بافت برای کاهش تقاضای موجود در بازار و تثبیت قیمت زمینها و البته پاکسازی بافت فرسوده و آغلهای موجود در این منطقه به خارج از بافت شهری برنامه ریزی شده است و اخیرا شامل صدور مجوز ساخت هم شده است.قبلا در مورد بافت مسکونی ویژه مفصل صحبت شده بود و در این نوشتار بیشتر سعی خواهیم کرد که تاثیرات صدور مجوز ساخت را برای قیمت کل زمینها و همچنین سطح تقاضا و نکات مثبت و منفی این طرح را مورد بررسی قرار دهیم.

پیش از بررسی این توضیح لازم است که قیمت زمینهای داخل بافت این قسمت از شهر ارجمند از متری ۲/۵ میلیون تا سقف ۵ میلیون خرید و فروش میشوند.
همانطور که همه ما در ماههای اخیر مشاهده کردیم قیمت زمین ها تحت تاثیر انتخابات و انتظارات رکود موجود در بازار چندان دستخوش تغییر نشد و در موارد بسیاری هم شامل کاهش قیمت شد.به نظر میرسد این روند با نوسان اندک تا مدت ها ادامه داشته باشد و بسیار بعید خواهد بود که حجم افزایش قیمت حداقل  تا بازه چند ساله محسوس باشد.در حال حاضر تقاضا برای زمین ها و باغهای که زیر یک میلیارد ارزش دارند به شدت افزایش داشته ‌که نشان دهنده آخرین تلاش سرمایه داران برای حفظ ارزش پس انداز خود از طریق ورود به بخش خرید ملک میباشد.
به طور کلی بازار مسکن در رکود وجود دارد اما میتواند در بخش هایی از بازار دچار افزایش قیمت شود .از نگاه سرمایه گذاران افزایش قیمت ملکهایی که ارزش آنها کمتر از یک میلیارد میباشد بسیار محتمل است چرا که حتی در شرایط تورمی تقاضا برای این بخش از ملکها هنوز وجود دارد .

در شهر ارجمند زمینهای زیادی وجود ندارند که زیر یک میلیارد ارزش داشته باشند .این زمین ها شامل سه دسته هستند :
باغ ها و زمین های بایر که به دلیل متراژ زیاد درصد بسیار کمی از آن زیر یک میلیارد ارزش دارند.
زمینهای شهرک الغدیر که به قطعات دویست متری پشت شهرداری شهرت دارند که عموما یا چسبیده به بافت محسوب میشوند و یا در کش و قوس اختلاف با منابع طبیعی در حال حاضر امکان دریافت مجوز را ندارند.
زمین های مسکونی ویژه که بر اساس طرح های ارائه شده توسط شهرداری مجوز ساخت را دارند .از میان سه گروه فوق زمین های مسکونی ویژه شهر ارجمند از اهمیت بالایی برخوردار میباشند چرا که با یک چهارم قیمت زمین های داخل بافت که قابل دریافت مجوز را دارند معامله میشوند.
اما چرا پس از انتشار خبر قابلیت دریافت مجوز برای این محدوده شاهد افزایش قیمت در این زمین ها نبودیم.؟
دلیل اول شاید این باشد که بازار به هیچ عنوان تمایلی برای افزایش قیمت ندارد و فروشندگان هم به این موضوع آگاهی دارند که با افزایش قیمت در کوتاه مدت نخواهند توانست زمین های خود را بفروش برسانند.و دلیل محتمل دیگر هم شروع نشدن ساخت ساز در این بخش میباشد .

مسلما شروع ساخت و سازها از لحاظ بار روانی باعث افزایش قیمت خواهد شد.البته عامل مهم دیگری نیز در آن نقش دارد وآن مبهم بودن طرح های اعلامی شهرداری میباشد .آن طور که از اسم این طرح پیداست مجوز این زمین ها فقط با طرح های اعلامی توسط شهرداری قابل ساخت میباشد و آنچه شهرداری برای هر یک از این زمین ها طراحی کرده نقطه مبهم و گنگ مسئله میباشد که حتما قبل از خرید باید به آن توجه داشت .در هر صورت این زمین ها با در نظر گرفتن تمام جوانب و مسائل احتمالی گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران خواهد بود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

Telegram
WhatsApp
به شبکه های اجتماعی سبز علی بپیوندید :

ارسال دیدگاه