طرح آبرسانی به  روستای جدید سله بن (چزکین) تا مرداد ماه !

17 خرداد 1401
۰ دیدگاه

مساله آب در روستای جدید سله بن یا همان چزکین بحثی است که مدتهاست اهالی روستای سله بن پاسخی مشخص برای آن پیدا نکرده اند اما در ماه های اخیر با فراخوانی که توسط شورای شهر سله بن منتشر شد جلسه ای با حضور نمایندگان خانوار و نمایندگان شورای روستای سله بن برگزار گردید و این بار به صورت جدی مسئله آبرسانی به روستای جدید چزکین به بحث گذاشته شد و همین موضوع منشا بحثهای بسیاری در فضای مجازی شد.در این نوشتار سعی میکنیم به این گفتگو ها بپردازیم :

 طرح آب رسانی به روستای چزکین از چه زمانی شروع شد؟

در سال ۸۷ طرح تخصیص حق آبه به روستای جدید چزکین تصویب شد برای تامین آب نیز سرچشمه ای در علی آباد فیروزکوه خریداری شد که فاصله آن تا منطقه چزکین حدود ۶ کیلومتر بود .در این مدت بخشی از مسیر انتقال لوله تسطیح گردید و حدود ۵۰۰ لوله هم برای این منظور خریداری گردید .

اما به سرانجام رسیدن این طرح مستلزم همکاری سه نهاد اداره آب و جهاد کشاورزی و مالکان اراضی چزکین بود اما به دلایلی که در ذیل مطرح میکنیم این همکاری آنطور که باید اتفاق نیفتاد :

اداره آب استان فیروزکوه وظیفه اصلی انتقال آب از سرچشمه به منطقه چزکین را عهده دار میباشد و بعد از گذشت بیش از یک دهه همچنان هیچ توضیح قانع کننده ای برای عدم انتقال آب با وجود خرید سرچشمه و لوله های انتقال ، از این سازمان به مردم اراده نشده است .
اداره جهاد کشاورزی وظیفه طراحی سیستم نوین آبیاری و نظارت بر اجرای طرح توسط پیمانکار را عهده دار میباشد که بنا به مصاحبه های متعدد و اظهارات رئیس اداره جهاد کشاورزی طراحی اولیه برای این پروژه انجام شده و مورد تصویب نیز قرار گرفته است.سیستم آبیاری که برای منطقه چزکین در نظر گرفته شده است بر اساس سیستم آبیاری کم فشار میباشد .در این نوع سیستم آبیاری بر خلاف سیستم آبیاری پر فشار که آب را به پای درختان میرساند آب را فقط به بالای سر ملک انتقال میدهد .درصدی از هزینه این انتقال بر عهده مالکان زمین میباشد که ظاهرا هنوز نرخ دقیق آن مشخص نیست.

و اما گروه سوم مالکان اراضی چزکین هستند که باید با ایجاد تشکل تعاونی آب بران اجرای طرح را به عهده این تشکل واگذار نمایند و آن را به عنوان پیمانکار به جهاد کشاورزی معرفی نمایند. همچنین این تشکل میتواند در هدفمند کردن فروش محصولات و بسیاری از امور دیگر نیز فعالیت نماید .

 

با توضیحات فوق همکاری این سه نهاد در نهایت منجر به انتقال آب به منطقه چزکین خواهد شد .در حال حاضر جهاد کشاورزی امور مربوط به طراحی را انجام داده است و منتظر معرفی پیمانکار یا همان تعاونی آببران میباشد. نشست های اخیر شورای سله بن با اهالی روستا در راستای همین موضوع میباشد که اگر حل شود پازل دوم  نیز مشخص میشود اما در مورد انتقال آب توسط سازمان آب ابهام بسیاری موجود است .بسیاری به عدم تخصیص بودجه لازم در این سازمان اشاره میکنند اما در هر صورت پاسخ مناسبی برای این بخش از طرح وجود ندارد.

آبرسانی به روستای چزکین

در جلسه آبرسانی به روستای چزکین چه بحث هایی مطرح شد

مهندس رضا فرازی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه و مهندس روشنی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی  استان تهران در مصاحبه های مختلف  اتمام  طراحی و مطالعه طرح سامانه نوین آبرسانی به روستای چزکین را نهایت تا پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۱ اعلام نمودند.

اما در جلسه اهالی روستا با شورای روستا چه موضوعاتی مطرح شد در ذیل به این موضوعات میپردازیم:
مدیریت آبرسانی به منطقه چزکین  میبایست با  ایجاد تشکل تعاونی آب بران که سهامداران آن باید از میان مالکان زمین های چزکین انتخاب شوند انجام گردد.

در جلسه بحث هایی هم در این رابطه بوجود آمد که تعاونی مذکور که متشکل از مالکان زمین های چزکین میباشد زیرمجموعه یک تعاونی چند منظوره فعالیت خواهد کرد که مورد تایید اهالی روستا نبود

.همچنین شرکت تعاونی پویا گستر به عنوان شرکت تعاونی آب بران معرفی گردید که این موضوع هم در نهایت مورد مناقشه قرار گرفت.بحث هایی نیز بابت تاسیس یک شرکت سهامی عام شکل گرفت که خود مستلزم بررسی همه جانبه از لحاظ سرمایه اولیه و بسیاری موارد دیگر میباشد.

در هر حال این موضوع همچنان در دست بررسی قرار دارد و با قول مساعد شورای روستا نسبت به برگزاری جلسه ای جامع تر با حضور اکثریت اهالی احتمالا به جمع بندی خواهد رسید.

افراد غیر بومی که زمین های چزکین را خریده اند تکلیفشان چیست

بر اساس بحث ها و گفتگو های نهایی نشده ظاهرا افرادی که غیر بومی میباشند و زمین های روستای جدید سله بن را خریداری کرده اند نمیتوانند به عنوان سهامدار در شرکت تعاونی ثبت نام کنند. البته این موضوعات همچنان نیاز به بررسی و جمع بندی خواهد داشت و صرفا مطالب بیان شده در این گفتار برگرفته از بحث ها و گفتگوهایی ست که پیرامون آب رسانی در منطقه چزکین شکل گرفته و قطعا تایید نهایی آن در گرو اطلاع رسانی شورا و جهاد کشاورزی منطقه میباشد.

اما  روابط عمومی شورای اسلامی و دهیاری روستای سله بن در بیانیه ای موضوع شرایط افراد غیر بومی در تعاونی آب بران را به این شکل بیان داشت :

 (اگرچه پیش بینی های لازم جهت در نظر گرفتن حقوق همه اهالی روستا و مالکیت آنها ، در اساسنامه شرکت لحاظ گردیده و امکان سهامداری غیر سله بنی در شرکت تعاونی وجود نداشته برای مالکین غیر سله بنی  هم امکان استفاده از آب زراعی بدون انقال انتفاع از ظرفیت های مختص اهالی، فراهم گردیده است)

.با این توضیحات میتوان نتیجه گرفت افراد غیر بومی از همه منافعی که در دریافت حق آبه برای مالکان بومی در نظر گرفته شده برخوردار خواهند بود اما در تعاونی مذکور به عنوان سهامدار نمیتوانند تصمیم گیرنده باشند و علت هم بخش هایی از فعالیت این تعاونیست که مربوط به حوزه گردشکری و مدیریت محصولات منطقه چزکین میباشد و اهالی بومی  حق تصمیم گیری برای این موضوع  را به علت زیانی که در نقل و انتقال متحمل شده اند برای خود محفوظ میدانند.

باغ سله بن چزکین فیروزکوه

بالا خره آب به روستای جدید سله بن (چزکین)  خواهد رسید؟

به نظر بر خلاف ۱۵ سال گذشته این بار عزمی راسخ برای تعیین تکلیف این موضوع چه از طرف نهادها و از طرف اهالی بوجود آمده است.منطقه هزار هکتاری چزکین بی شک در آینده ای  نه چندان دور خواستگاه بسیاری از سرمایه گذاران خواهد بود .

این منطقه وسیع از لحاظ ساختار و وسعت شباهت بسیاری به شهر آبسرد دارد اما با تفاوت های آب و هوایی بهتر و همچنین موقعیت مکانی آن که درست در روبروی پروژه سیبلند یکی از بزرگترین پروژه های گردشگری کشور قرار دارد در آینده ای نه چندان دور به شهری منحصر به فرد در منطقه فیروزکوه تبدیل خواهد شد. باید دید آیا بعد از به سرانجام رساندن مدیریت آب کشاورزی در روستای چزکین نوبت به آب شرب و گاز و برق بافت روستا خواهد رسید یا خیر تا آن زمان و دریافت پاسخ این سوال زمان زیادی باقی نمانده است…

برای مشاهده صفحه اصلی سایت کلیک کنید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

Telegram
WhatsApp
به شبکه های اجتماعی سبز علی بپیوندید :

ارسال دیدگاه